„В качеството си на министър смятам, че имам правомощията да поискам оставката на Иван Гешев. Чакаме решение на Конституционния съд по въпроса има ли правомощие министърът за поискването на тази оставка. След това ще внеса искане за оставката му,”, заяви министърът на правосъдието Иван Демерджиев, който отговаря на въпроси на граждани и медии в рубриката „Властта говори! Открито“ .
Готов ли сте да влезете в конфликт с Гешев и да поискате оставката му?
„Отдавна сме в конфликт с него, но не в личностен конфликт. Начинът, по който той беше назначен, посланията, които излъчи, провокираха реакция от страна на Пловдивска адвокатска колегия, чиито председател бях аз. Отговорът му беше лично засягане. Оттогава сме в конфликт. В качеството си на министър смятам, че имам правомощията да поискам оставката му. Чакаме решение на КС по въпроса има ли правомощие министъра за поискването на тази оставка. След това ще внеса искане за оставката му. Поводът са различни досъдебни производства, които водят до щети за българските граждани и до съмнения, че главният прокурор действа спрямо върховенството на закона”, каза министърът.
Според него, когато хиляди хора протестират, скандират името ти и искат оставката ти, трябва сам да се замислиш дали да не предприемеш тази стъпка.
Какво трябва да се направи, за да има контрол над главния прокурор?
„Проблемът не е в личността, а в модела. Тук много остро се засегнаха правата на гражданите, затова имаше такъв отговор. Решението на този проблем според мен е да се спази принципа, че прокуратурата трябва да следва организацията на съдилищата. Дори нямаме главен съдия. Имаме председател на различните съдилища. Те дори имат административна функция. В прокуратурата принципът не е такъв. В дългосрочен план това е решението. В краткосрочен план – решението сме го представили в Плана за възстановяваме и развитие, то е в рамките на Конституционната уредба. Въпросът е поставен и от ЕК и е важен за отпускането на средства.
Трябва ли да отпадне длъжността главен прокурор?
„Структурата на прокуратурата трябва да следва структурата на съдилищата. Ако я следва, такава фигура не трябва да има”, обясни Демерджиев. Той е на мнение, че парламентарната квота не трябва да отпада.
„Искам добре работеща прокуратура. Конфликтът не е между Гешев, който много иска да работи, и хора, които не искат Гешев да работи. Хората искат прокуратурата да работи.
Какво може да се направи, за да се справи практиката „Автомагистрали”?
„Работим по това активно. Разработва се проект, който да ограничи подобни практики. Веднъж са се раздавали обществени поръчки, много над лимита. А друга страна едно държавно дружество превъзлага обществена поръчка на други фирми, без да се спазват принципите на закона за обществените поръчки. Тези хора не носят никаква отговорност за строежа на тези магистрали, които виждате, че се разпадат няколко години, след като са построени. Не мисля, че идеята на влагането на държавни пари е такава”, посочи правосъдният министър.
Кои са най-важните точки от съдебната реформа?
„Аз бих заложил на прозрачност и обществен контрол на работата на органите по правораздаване. Бих заложил на въвеждането на електронно правосъдие и увеличаване до достъпа на правосъдие. тези три аспекта бих посочил като най-важни“, обясни Демерджиев.
Той добави, че конкурсите в системата се провеждат много бавно и би променил това. По този проблем правосъдното министерство вече е взело мерки и ще предложи промени на следващото Народно събрание.
Дела се точат с години и изтичат по давност, какво може да се направи по въпроса?
„В правомощията на министерството е да налага глоби на магистратите, които бавят делата си. От друга страна Инспекторатът е натоварен с тази функция, но там нещата са по-сложни. Аз по-скоро бих съсредоточил върху промяна в нашите дейности, отколкото да разчитам на други служби”, каза правосъдният министър.
Демерджиев посочи, че смята сътрудничеството с гражданските организации за полезно и приветства подобни идеи. Според него това би довело до повече прозрачност и коректност.
Трябва ли спецсъдът и спецпрокуратурата да бъдат закрити?
„Нашата позиция е, че специализираното правосъдие не трябва да бъде закрито, но съдът и прокуратурата в този им вид са изчерпали лимита си. Тяхното закриване трябва да се случи възможно най-бързо. Нашата позиция е, че трябва да се направят 5 самостоятелни звена към апелативните райони и да се постигне една равна отдалеченост при магистратите, които ще отразяват специализираните дела. Сметнахме, че такъв модел би бил балансирал и би имал успех. Цялостното закриване на спецправосъдието би било сериозна стъпка назад, но преформатиране в основата му, за да работи и да дава нужните резултати”, обясни той.
Министърът даде пример с Румъния, където са осъдени няколко министри. У нас осъдени публични личности няма, добави Демерджиев.
„Искаме спецсъдът да оставя усещане за справедливост, а не за „бухалка на определени личности”. Когато говорим за тази институция, си задаваме въпроса, защо има интерес само към някои личности, а към други не? Това не са само мои въпроси, те са на много български граждани, но аз ще ги задавам публично“, посочи той.
Източник: НОВА