21.11.2024
Благоевград Пулсът на Югозапада

Градският транспорт в Благоевград възстановява пълния график от 15 септември

С общинското ръководство сме на едно мнение, че цената на билета не може да се вдига пак, и тя остава 1.20 лв., коментира един от управителите на „Струма 11” – Марио Богданов

От 1 септември частично ще се възстанови старият график на движение на градския транспорт в Благоевград , а от 15 септември – изцяло. Цената на билета остава непроменена – 1,20 лв. Това съобщи Марио Богданов, член на Контролния съвет на Сдружението на автобусните превозвачи в България и съуправител на една от фирмите, които обслужват градския транспорт в Благоевград.

Огромният ръст на цената на метана, който от 1,10 лв. стигна до 6,10 лв., провокира превозвачите да търсят изход от кризата, без да се стига до прекратяване на договора с общината. Първата стъпка през март бе да вдигнат цените на билетчето от 80 ст. на 1,20 лв., а в началото на август разредиха графика на пътуване на автобусите по всички линии.

„Много често коментарите в социалните мрежи по темата за градския транспорт по адрес на превозвачите са обидни, грозни и унизителни, хората се заблуждават, че това е печеливш бизнес, а е точно обратното“, отбеляза М. Богданов и обясни: „Градският превоз е губещ и точно затова в обществените поръчки е включен в един пакет с областната и републиканската транспортна схема. Ако беше печеливш, нямаше да останат без градски линии почти всички по-малки градове в страната, в това число Сандански и Петрич, където има само по 1 линия и не се знае дали и за нея ще има кандидати да я поемат. Градският транспорт изпълнява социални функции за общините и е част от социалните услуги за населението. Голяма заблуда е, че превозвачите получаваме милиони субсидии от държавата, истината е, че тя компенсира едва 50-60 % наложените ни по закон отстъпки, които правим на социалните групи. Ще го обясня с пример: ние сме длъжни да направим отстъпки за картата на пенсионери, ученици и студенти, като получаваме за това от държавата по 6 лв. Цената на картата е обвързана обаче с цената на билета и се определя на база на две пътувания на ден за 22 дни в месеца за една линия. Пенсионерската карта за градския транспорт в Благоевград в момента е 39 лв., ученическата е 33 лв., а работническата – 48 лв. Заради скока на цената на горивата увеличихме цената на билетчето, но тогава не пипнахме тези на картите. Заради отличните партньорски отношения с общинското ръководство и в интерес на гражданите още след спечелване на поръчката заменихме хартиените карти с дигитални пластики с режим на движение по всички линии на градския транспорт и без ограничания на возенията. Преработихме и градската мрежа така, че всички линии да имат пресечни точки на някои спирки, пуснахме и две нови линии до Бачиново и до кв. „Освобождение”.

Благоевград е сред малкото общини, в които повечето села са близо до града. Затова градският транспорт обслужва повечето от тях, но това също е за сметка на превозвачите. До 2017 г. държавата изчисляваше компенсациите и субсидиите за градския транспорт на база на километрите на линиите, без значение дали те излизат извън града. Но с наредба на Министерство на транспорта преди 4 г. бе разпоредено, че градският транспорт не може да се смесва с общинския, затова извадиха и спряха да дотират километрите извън града. Ако бяхме „алчни печалбари“, както някои ни наричат, трябваше автобусите от всички села да спират и тръгват от автогарата, а оттам – който иска да ползва градската мрежа. Така хората от селата трябваше да плащат или два билета, или два карти. Но ние не го направихме и за наша сметка продължихме да изпълняваме обществените ангажименти и тези към общинската управа.

Сега обаче ситуацията е критична. Търсим алтернативни варианти за гориво на автобусите. Те са на метан, защото при обявяване на обществената поръчка преди няколко гонини ни се постави условие колите да са с Евро 5 и Евро 6, за да е екологично чист градът. В момента правим опити с 2 автобуса да преработим системите за гориво пропан-бутан, но имаме сериозни трудности. Смяна на автобусите с дизелови е вторият вариант, но тази инвестиция до края на поръчката през 2026 г. не е особено уместна.

С общинското ръководство сме на едно мнение, че цената на билета не може да се вдига пак, но се налага да коригираме цените на картите за градския транспорт. Увеличението няма да е драстично, то ще е с 20-30%. Паралелно през сдруженията, в които членуваме, в Конфедерацията на автобусните превозвачи правим постъпки пред държавата с искане за промяна на размера на компенсациите и субсидиите“, разясни подробно Марио Богданов.

Припомняме, че след проведена през 2019 г. обществена поръчка градския транспорт в Благоевград си делят „Бистрица 96“ ООД, обединяваща 14 съдружници, с управители Христо Владимиров и Румен Христов, и „Струма 11“ ООД с управители Марио Богданов и Николай Петков, и още петима съдружници.

ДИМИТРИНА АСЕНОВА в.Струма

Related posts

Как една обикновена саксия бе „превърната в известна телевизионна водеща“?

Дани Тренчева

Пример за социална община! Симитли разкрива още услуги за хора в риск

admin

Край Благоевград се провежда полицейска операция, проверяват ТИР-ове и автобуси

Затворени са вратите на музея в Благоевград

Дани Тренчева

Впечатляващи бабугери и неповторими персонажи показаха ревностните пазители на традицията от село Черниче на Сурва

Дани Тренчева

Кампания за набиране на кандидати за висше военно образование през учебната 2023 – 2024 година

admin

Leave a Comment