18.01.2025
Благоевград Пулсът на Югозапада

Градският транспорт в Благоевград възстановява пълния график от 15 септември

С общинското ръководство сме на едно мнение, че цената на билета не може да се вдига пак, и тя остава 1.20 лв., коментира един от управителите на „Струма 11” – Марио Богданов

От 1 септември частично ще се възстанови старият график на движение на градския транспорт в Благоевград , а от 15 септември – изцяло. Цената на билета остава непроменена – 1,20 лв. Това съобщи Марио Богданов, член на Контролния съвет на Сдружението на автобусните превозвачи в България и съуправител на една от фирмите, които обслужват градския транспорт в Благоевград.

Огромният ръст на цената на метана, който от 1,10 лв. стигна до 6,10 лв., провокира превозвачите да търсят изход от кризата, без да се стига до прекратяване на договора с общината. Първата стъпка през март бе да вдигнат цените на билетчето от 80 ст. на 1,20 лв., а в началото на август разредиха графика на пътуване на автобусите по всички линии.

„Много често коментарите в социалните мрежи по темата за градския транспорт по адрес на превозвачите са обидни, грозни и унизителни, хората се заблуждават, че това е печеливш бизнес, а е точно обратното“, отбеляза М. Богданов и обясни: „Градският превоз е губещ и точно затова в обществените поръчки е включен в един пакет с областната и републиканската транспортна схема. Ако беше печеливш, нямаше да останат без градски линии почти всички по-малки градове в страната, в това число Сандански и Петрич, където има само по 1 линия и не се знае дали и за нея ще има кандидати да я поемат. Градският транспорт изпълнява социални функции за общините и е част от социалните услуги за населението. Голяма заблуда е, че превозвачите получаваме милиони субсидии от държавата, истината е, че тя компенсира едва 50-60 % наложените ни по закон отстъпки, които правим на социалните групи. Ще го обясня с пример: ние сме длъжни да направим отстъпки за картата на пенсионери, ученици и студенти, като получаваме за това от държавата по 6 лв. Цената на картата е обвързана обаче с цената на билета и се определя на база на две пътувания на ден за 22 дни в месеца за една линия. Пенсионерската карта за градския транспорт в Благоевград в момента е 39 лв., ученическата е 33 лв., а работническата – 48 лв. Заради скока на цената на горивата увеличихме цената на билетчето, но тогава не пипнахме тези на картите. Заради отличните партньорски отношения с общинското ръководство и в интерес на гражданите още след спечелване на поръчката заменихме хартиените карти с дигитални пластики с режим на движение по всички линии на градския транспорт и без ограничания на возенията. Преработихме и градската мрежа така, че всички линии да имат пресечни точки на някои спирки, пуснахме и две нови линии до Бачиново и до кв. „Освобождение”.

Благоевград е сред малкото общини, в които повечето села са близо до града. Затова градският транспорт обслужва повечето от тях, но това също е за сметка на превозвачите. До 2017 г. държавата изчисляваше компенсациите и субсидиите за градския транспорт на база на километрите на линиите, без значение дали те излизат извън града. Но с наредба на Министерство на транспорта преди 4 г. бе разпоредено, че градският транспорт не може да се смесва с общинския, затова извадиха и спряха да дотират километрите извън града. Ако бяхме „алчни печалбари“, както някои ни наричат, трябваше автобусите от всички села да спират и тръгват от автогарата, а оттам – който иска да ползва градската мрежа. Така хората от селата трябваше да плащат или два билета, или два карти. Но ние не го направихме и за наша сметка продължихме да изпълняваме обществените ангажименти и тези към общинската управа.

Сега обаче ситуацията е критична. Търсим алтернативни варианти за гориво на автобусите. Те са на метан, защото при обявяване на обществената поръчка преди няколко гонини ни се постави условие колите да са с Евро 5 и Евро 6, за да е екологично чист градът. В момента правим опити с 2 автобуса да преработим системите за гориво пропан-бутан, но имаме сериозни трудности. Смяна на автобусите с дизелови е вторият вариант, но тази инвестиция до края на поръчката през 2026 г. не е особено уместна.

С общинското ръководство сме на едно мнение, че цената на билета не може да се вдига пак, но се налага да коригираме цените на картите за градския транспорт. Увеличението няма да е драстично, то ще е с 20-30%. Паралелно през сдруженията, в които членуваме, в Конфедерацията на автобусните превозвачи правим постъпки пред държавата с искане за промяна на размера на компенсациите и субсидиите“, разясни подробно Марио Богданов.

Припомняме, че след проведена през 2019 г. обществена поръчка градския транспорт в Благоевград си делят „Бистрица 96“ ООД, обединяваща 14 съдружници, с управители Христо Владимиров и Румен Христов, и „Струма 11“ ООД с управители Марио Богданов и Николай Петков, и още петима съдружници.

ДИМИТРИНА АСЕНОВА в.Струма

Related posts

Кредит от 1,5 млн. лева за текущите нужди на СБАЛО „Св. Мина“ иска кметът на Община Благоевград Илко Стоянов

admin

Почистиха тунелите „Железница“ и „Кресна“ на Е-79

admin

Кметът Апостолов: Ще извадя „Септември“ (Симитли) от „Б“ група, ако тенденциозното и най – вече безобразно съдийство срещу нас, продължи

ОДМВР-Благоевград разпореди незабавна проверка за инцидента на стадион „Христо Ботев“

Петър Петров

Стрелба срещу шофьор в Благоевград

admin

ПП ГЕРБ единодушно подкрепи Апостол Апостолов за кмет на община Симитли

admin

Leave a Comment