17.06.2024
112 България

Експерт: Поведението на шофьора на автобуса е неадекватно

„Ясно личи, че поведението на шофьора на автобуса е неадекватно – той се удря в мантинелата, минава в ляво, в дясно по пътното платно, което ни говори, че нещо се е случило в този момент.“ Това коментира пред БНТ бившият следовател в Националната следствена служба Георги Илиев след тежката автобусна катастрофа на АМ „Струма“, при която вчера загинаха 46 души. Преди да се пенсионира, Илиев беше един от магистратите, които разследваха най-тежките катастрофи в страната.

Според Илиев главната задача на разследващите е да се установи дали пожарът е възникнал преди или след удара в мантинелата и какво е горяло толкова много. „Защото аз оставам с впечатлението, че този пожар е бил много кратък и с много висока температура. За да има взрив, означава, че има натрупване на пари от летливо горящо вещество в самия автобус“, обясни експертът.

Той прогнозира, че разследването ще отнеме поне 6 месец, причината за инцидента ще бъде установена малко по-рано, а виновниците по-късно.

Разследването задължително да се води от разследващи органи от нашата страна, но по закон Република Северна Македония е в правото си да води паралелно разследване, допълни бившият следовател.

Днес е Ден на национален траур в България в памет на загиналите на магистрала „Струма“ и възрастните в дома в село Рояк. Северна Македония също обяви тридневен траур заради жертвите на катастрофата.

„Нямам спомен да има пътен знак, който да сигнализира, че в участъка на катастрофата на АМ „Струма“ има отбивка. И да има, знакът трябва да е такъв, че да се забележи“, коментира пред bTV проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на вещите лица и експертите. Той допълни, че няколко пъти се е обърквал на това място и е бил на косъм да влезе в т.нар. отбивка за почивка, която не е сигнализирана, има завой, има и денивелация. „Отбивката за почивка в завой по съвсем друг начин трябва да е отделена, без да има конфликт с пътя“, допълни експертът.

По думите му има няколко основни експертизи, които трябва да се направят в хода на разследването на катастрофата. Първата е за проектирането на пътя, втората е за изпълнението на строителството. „Какво е техническото задание – има случаи, в които се оказва, че отдолу вместо да се сложи чакъл, се слага минен отпадък със сяра, който водата го разяжда и пътят пропада. В този участък пътят не е от най-добрите“, обяснява той.

Третата експертиза е на автобуса – кога е произведен, има ли лиценз, има ли ограничител на скоростта. Той допълни, че редовна практика на Балканите е да се маха ограничителят на скоростта. Ананиев каза още, че винаги трябва да има двама водачи, които да почиват на три часа, по нашите стандарти – 4,5 часа. „Тахошайбите са с две карти, но при експертизите понякога се установява, че има само един шофьор. Може да се окаже, че вторият шофьор е жив и здрав в Македония, само са му взели картата. Аз съм участвал в такива експертизи“, допълни той.

Четвърта експертиза е пожарната – да се докаже къде е бил пожарът, какви са възможните варианти. „След като се види къде е бил, ще се търси и от какво е. Възможна е искра в двигателя от спукана гума. Възможна е и друга хипотеза – статистиката е показала, че в новогодишните празници има много пожари вследствие на пиротехнически средства. Това са екскурзианти, които са били на пазар, има опасения, че автобусът е бил пълен с пиротехнически средства, които се запалват. Какъв е източникът на пожара, ще каже експертизата“, обясни Ананиев.

Снимка: БГНЕС

Related posts

Мирослав Иванов: „Продължаваме Промяната“ няма да бави процедурата за избор на нов председател на парламента

Църквата почита Преп. Теофилакт, еп. Никомидийски Изповедник

Дани Тренчева

Над 180 хил. изтегляния на приложението на НАП за проверка на касови бележки

Дани Тренчева

Габриел поиска от ПП-ДБ нов състав на кабинета

admin

Ицо Хазарта: Време е за промяна, този път имаме човек

Дани Тренчева

Прогноза за времето

admin

Leave a Comment