В процедурите за възлагане на обществените поръчки за поддържане на републиканската пътна мрежа, които Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) обяви на 5 април т.г., се предвиждат по-високи санкции и контрол на качеството на изпълняваните текущи ремонти. Освен това, се стимулира конкуренцията между пътните фирми, които могат да участват в откритите търгове при по-облекчени условия, съобщиха от пресцентъра на пътната агенция.
В проектите на новите договори чрез завишаване на санкциите се дава възможност АПИ да следи, контролира и изисква качествено и срочно изпълнение на всяка дейност, включително на ремонтите в гаранционния период и на временната организация на движението при изпълнение на дейностите.
Предвидено е, ако изпълнителят не приведе въведената временна организация на движение в съответствие с изискванията на възложителя – АПИ, в определен срок, да му се налага неустойка от 10 000 лв. за всеки ден забавяне. Досега такава санкция за фирмите не беше заложена.
При зимното почистване на републиканските пътища също са завишени санкциите. Ако изпълнителят не започне снегопочистването в определените сроковете, ще дължи неустойка 5000 лв. за всеки час забавяне за всеки отделен случай. Досега санкцията беше 10 000 лв. на ден. Увеличена е неустойката за случаите, в които пътното платно не бъде почистено от инертните материали в срок до един месец от приключване на зимното поддържане на републиканските пътища. Изпълнителят ще дължи по 5 000 лв. неустойка на ден. Досега санкцията беше 10 000 лв. на месец.
При неизпълнение или забавяне при отстраняване на проявени в гаранционния срок дефекти, неустойката ще е 30 процента от стойността на извършените дейности.
В новите договори са увеличени гаранционните срокове за изпълнените ремонтни дейности. Гаранционният период за изкърпването на всички републикански пътища е две години, за машинното полагане на асфалт – три години. Гаранционният срок на изпълнените дейности е включен в срока на договорите за поддържането на пътищата. По този начин се осигурява възможност за определяне и задържане на част от гаранцията за обезпечаване на изпълнението по договора за периода на гаранционното поддържане.
С новите процедури е разширен кръгът на възможните участници в обществените поръчки и ще могат да кандидатстват фирми с опит в поддържането на пътища от общинската или уличната пътна мрежа. Целта е да се стимулира конкуренцията между участниците и да се постигне най-добра цена. Досега в тези процедури са допускани единствено участници с опит в изпълнение на подобни дейности само на републиканските пътища.
Срокът за изпълнение на договорите е 3 години, а не както преди – 4 или 5 години, с цел да се осигури едновременно възможност за качествено поддържане на пътната инфраструктура в съответствие с динамично променящите се цени на материали и услуги.