„Ясно личи, че поведението на шофьора на автобуса е неадекватно – той се удря в мантинелата, минава в ляво, в дясно по пътното платно, което ни говори, че нещо се е случило в този момент.“ Това коментира пред БНТ бившият следовател в Националната следствена служба Георги Илиев след тежката автобусна катастрофа на АМ „Струма“, при която вчера загинаха 46 души. Преди да се пенсионира, Илиев беше един от магистратите, които разследваха най-тежките катастрофи в страната.
Според Илиев главната задача на разследващите е да се установи дали пожарът е възникнал преди или след удара в мантинелата и какво е горяло толкова много. „Защото аз оставам с впечатлението, че този пожар е бил много кратък и с много висока температура. За да има взрив, означава, че има натрупване на пари от летливо горящо вещество в самия автобус“, обясни експертът.
Той прогнозира, че разследването ще отнеме поне 6 месец, причината за инцидента ще бъде установена малко по-рано, а виновниците по-късно.
Разследването задължително да се води от разследващи органи от нашата страна, но по закон Република Северна Македония е в правото си да води паралелно разследване, допълни бившият следовател.
Днес е Ден на национален траур в България в памет на загиналите на магистрала „Струма“ и възрастните в дома в село Рояк. Северна Македония също обяви тридневен траур заради жертвите на катастрофата.
„Нямам спомен да има пътен знак, който да сигнализира, че в участъка на катастрофата на АМ „Струма“ има отбивка. И да има, знакът трябва да е такъв, че да се забележи“, коментира пред bTV проф. Симеон Ананиев, председател на Асоциацията на вещите лица и експертите. Той допълни, че няколко пъти се е обърквал на това място и е бил на косъм да влезе в т.нар. отбивка за почивка, която не е сигнализирана, има завой, има и денивелация. „Отбивката за почивка в завой по съвсем друг начин трябва да е отделена, без да има конфликт с пътя“, допълни експертът.
По думите му има няколко основни експертизи, които трябва да се направят в хода на разследването на катастрофата. Първата е за проектирането на пътя, втората е за изпълнението на строителството. „Какво е техническото задание – има случаи, в които се оказва, че отдолу вместо да се сложи чакъл, се слага минен отпадък със сяра, който водата го разяжда и пътят пропада. В този участък пътят не е от най-добрите“, обяснява той.
Третата експертиза е на автобуса – кога е произведен, има ли лиценз, има ли ограничител на скоростта. Той допълни, че редовна практика на Балканите е да се маха ограничителят на скоростта. Ананиев каза още, че винаги трябва да има двама водачи, които да почиват на три часа, по нашите стандарти – 4,5 часа. „Тахошайбите са с две карти, но при експертизите понякога се установява, че има само един шофьор. Може да се окаже, че вторият шофьор е жив и здрав в Македония, само са му взели картата. Аз съм участвал в такива експертизи“, допълни той.
Четвърта експертиза е пожарната – да се докаже къде е бил пожарът, какви са възможните варианти. „След като се види къде е бил, ще се търси и от какво е. Възможна е искра в двигателя от спукана гума. Възможна е и друга хипотеза – статистиката е показала, че в новогодишните празници има много пожари вследствие на пиротехнически средства. Това са екскурзианти, които са били на пазар, има опасения, че автобусът е бил пълен с пиротехнически средства, които се запалват. Какъв е източникът на пожара, ще каже експертизата“, обясни Ананиев.
Снимка: БГНЕС