21.11.2024
България

МРРБ откри нарушения за милиони при ремонтите на републикански пътища

От ведомството представиха данни за оскъпяване на ремонтите близо 3 пъти

Министерството на регионалното развитие откри нарушения при ремонтите на пътища от републиканската пътна мрежа. Това заяви на брифинг министърът на регионалното развитие Виолета Комитова. Тя подчерта, че магистралите и републиканските пътища са ангажимент на АПИ.

За поддръжката на тези пътища МРРБ сключвало договори с фирми в различните общини за 5 години. В годишния бюджет се отпускат 400 млн. лв., които се разпределят между общините. През годината обаче се възлагали и други ремонти и обществени поръчки, за да се стигне до дефицит. Те достигали стойност до 1,5 млрд. лв. Подобна била ситуацията и през 2018 г., през 2019 г. и през 2020 г. Тези допълнителни пари се дават на общините в края на годината с постановление от Министерския съвет.

От МРРБ са забелязали и друго нарушение. Ремонтите са вписани като текущи, а не като основни, за да бъдат усвоени повече средства. Такива ремонти обаче или не се осъществявали, или се правели по-евтино от предвиденото. Пример беше даден от зам.-министър Иван Шишков, който показа снимки на отсечката Самоков – Ихтиман, както и на път край Камчия.

“След като се вгледахме в договорите, установихме неща, които не ни харесват. Основното – под прикритието на текущ ремонт и поддръжка се прави основен ремонт на нашите пътища. Стигнахме до заключението, че това се прави, защото текущият по документи е по-евтин, изисква по-кратък срок и по-малко гаранции. Установихме дейности, които се правят по-скъпо, с по-малък контрол за качеството и без гаранции”, уточни Комитова.

„Ние продължихме да правим анализи и установихме следното: за ремонта на АМ „Тракия” в края на 2018 г., по нареждане на тогавашния министър Нанков, е поискан доклад за състоянието на пътищата. По същия този доклад за отсечката е предвидено да се направи текущ ремонт, не основен. Сумата, предвидена за целта, била 207 млн. лв. Първоначално АПИ обаче предвидила 59 млн. лв. Вижда се, че сумата е завишена много. Знаете какво е състоянието на тази отсечка. Ровейки се в цялата тази история, се вижда, че понятието „основен ремонт“ е обърнато и всъщност е извършен текущ ремонт”, обясни зам.-министър Шишков.

В доклада, цитиран от арх. Шишков, се казва, че 79 обекта са „пътища в лошо състояние”. За 13 от тях имало проекти за основен ремонт.

„В 24 от обектите има 100% съвпадение на дължината на описаните пътища и по описаните в доклада. Само за тези обекти оскъпяването е 182 млн. лв. или 2,6 пъти. Ако тези пътища бяха направени като основен ремонт, ако имаше проект, щяха да имат гаранция и нямаше да са толкова скъпи. 76 от пътищата фигурират в т.нар. графа „текущи ремонти“. Стойността за тяхното финансиране е 370 млн. лв. Ако тази сума я умножим по коефициента 2,6, тогава се получава 956 млн. лв. Цялата тази история – между текущ и основен ремонт, освен че нарушава закона, накрая ни струва и по-скъпо”, посочи още зам.-минитърът.

„Имаме ситуация, в която се казва, че няма да изпълняваме проектите за основни ремонти. Готовите проекти ги хвърляме в коша, няма гаранция, няма разрешение за строеж, и се изпълняват действия под рубриката „текущ ремонт”. ДНСК няма сила да проверява w такъв случай. За всичко останало трябва разрешително за строеж, което подлежи на проверка”, обясни шефът на ДНСК арх. Влади Калинов и показа текущ ремонт от пътя Ихтиман – Белово.

Той предлага да се прекрати схемата „Ремонт на ремонта”. Според него това може да се случи, ако за основните ремонти има обществени поръчки и строителни книжа, а също и задължително държавно приемане.

Министър Комитова подчерта, че от МРРБ дотук са разкрили три големи схеми. Първата беше схемата „Ин хаус”, втората е свързана с т.нар български инженеринг.

„Днешната схема,с  която ви запознавам, е за надписване на схемата за строежите с подмяна на ремонт, при която се получава оскъпяване на строителството. Тук говори за ремонти на български пътища за 1,5 млрд. лв. Ние сме много разтревожени от този начин, по който са се разходвали държавни средства. Този безотговорен начин на бюджетни средства за пътищата на България за мен показва едно лошо управление на средства, по начин, по който не бихме управлявали личните си средства. Тези схеми не ни радват. Даже много сме тъжни, защото през цялото време живеем в противоречие – даваме много пари за пътна инфраструктура, а гражданите са много недоволни. Ние не можехме да си го обясним, но сега вече ни стана ясно. Тези пътища трябваше да светят, да са перфектни”, обясни министърът и подчерта, че това нещо ще се промени.

Според вътрешния министър е неочаквано откриването на факти, които ще задължат органите на реда да направят проверка на строителните дейности.

„Тези материали трябва да постъпят в МВР и да започнем разследване по всеки един сигнал, защото изглежда някой се е облагодетелствал чрез заменянето на едно дума. Трябва да видим кой е той и да му потърсим съответната отговорност. Като повечето българи, и аз като видя, че някъде запълват дупки, си мислех, че е защото нямаме пари. И аз не знаех, че това е една много скъпа дейност. По-скъпа от направата на основен ремонт. Аз също съм безкрайно изненадан”, сподели Рашков.

Той каза и че във връзка с проверките на АМ „Хемус“ бившите министри Петя Аврамова и Николай Нанков са призовани да се явят в Националната полиция.

„Не изключвам възможността те да направят всичко възможно да не се явят. Ще продължат ли Аврамова и Нанков критичния тон към министър Комитова след гореизложените данни? Онова, което са правили те във връзка с пътната инфраструктура“ заяви от своя страна вицепремиерът Бойко Рашков.

Източник: NOVA

Related posts

Парламентът забрани продажбата на райски газ на непълнолетни

admin

Прокуратурата проверява използван ли е софтуер за незаконно подслушване в държавни структури

Дани Тренчева

Откриха тяло на новородено в найлонов плик

МОН получи 700 000 теста за COVID-19

Дани Тренчева

Антикорупционният фонд със сигнал до европейските прокурори

admin

Спецпрокуратурата отказала помощ на Кьовеши с аргумент, че няма пари

Leave a Comment