Някои хранителни стоки у нас поскъпват драстично от началото на пандемията, а прогнозите са повишението в цените да продължи. Това са част от изводите на проучване за изменението на цените на 32 хранителни и нехранителни стоки от първа необходимост, проведено от ИССИ на КНСБ.
Драстично нарастване се наблюдава в цената на слънчогледовото олио – 43% за едногодишен период. Средната цена на слънчогледовото олио е 3,86 лв., при 2,70 лв. през септември 2020 г.
Регистрира се увеличение на цените при хлебните изделия. Хляб “Добруджа“ поскъпва с 4.2%, при това килограм пшеничено брашно отчита ръст със 7.3%. Средната цена на килограм хляб “Добруджа“ достига 1,72 лв., при 1,65 лв. преди година, отчитат още от КНСБ.
Този скок в цените на основните хранителни продукти, в комбинация с поскъпването на електроенергията и тази на природния газ, вече оказват сериозно влияние върху бита на хиляди българи.
С това несъмнено се променя и културата на пазаруване, а броят и количеството на нещата, които слагаме в потребителските си кошници значително намаляват. Това се потвърди и от наше проучване, което осъществихме в обект на голямата хранителна верига „БГ МАРКЕТ“ в Благоевград.
В рамките на час, който прекарахме в обекта не влезе нито един клиент, което само по себе си е тревожен белег на това, което се случва, според персонала на магазина.
Освен намаляването на броят на клиентите, тези които все пак влизат да пазаруват, не “прекаляват” в избора си, а се придържат към основните храни, необходими за домакинството им, споделят служителите на веригата. Разточителни количества и така наречените “глезотийки” все по-често остават на заден план, изместени от стриктната финансова дисциплина, необходима на хората, за да се справят с трудностите.
Управителят на обекта Елза Камберова сподели, че в последните месеци, нарастването на цените на продукти, наистина е доста голямо, което кара хората да се ограничават и да купуват само най-необходимото, за да могат да преживяват. Тя отчита, че тази тенденция се забелязва от поне година, като особено се е повишила през последните 3-4 месеца, когато увеличението става драстично.
„Хората се сдържат, но все пак, се нуждаят от хляб, мляко и ги купуват, иначе трябва да умират от глад. Определено се ограничават.“, коментира Елза.
Ръст има още в цената на млечните продукти, колбасите, олиото, хляба, дори и на козметиката, споделя Камберова. Според нея, съвсем нормално, хората пазаруват по-малко, тъй като цените на стоките се увеличават, цената на тока се увеличава, а заплатите са на същите нива, каквито бяха и преди година.
Повишаването в цените има и друг, далеч по-притеснителен ефект, тъй като лишава хората от здравословен начин на живот. Пазарувайки само най-необходимите продукти, те се лишават от други, чиито съставки имат жизненоважно значение за организма на човека.
От друга страна, увеличението на цените и електроенергията и топлоенергията също ще окажат пряко влияние за нарастване на издръжката на живота от по-високите разходи за поддържането на жилището, а именно от по-високите сметки за ток, парно, вода. През летните месеци тези разходи са по-малки, но предстои зима, която, според хората ще бъде наистина тежка за стотици домакинства.
Тези проблеми тежат още повече на фона на политическата безтегловност, в която държавата ни се намира.
1 comment
[…] намаляват. Това се потвърди и от проучване на Presata.bg, осъществено в обект на голямата хранителна верига […]