20.04.2024
България

Денков: Поискали сме увеличение на учителските заплати с 13,5 %

Учителите имат право да поставят условия. Подкрепям ги. Това заяви просветният министър акад. Никола Денков във връзка с изпитите на учениците в края на скоро и дали то да бъде присъствено или дистанционно.

„Всяка силова мярка би предизвикала обратна реакция. Опитваме се да убедим и младежите, и родителите, че ще получат по-качествено образование в клас”, подчерта още Денков.

По думите му са поискани около 125% от средната работна заплата като увеличение на учителските заплати. Поискани са допълнителни средства за квалификация на учителите, както и квалификация за справяне в кризисни ситуации, каза министърът.

13,5% увеличение на заплатите води до 125% от средната заплата, обясни Денков и подчерта, че е получил подкрепата на синдикатите.

„Заявили сме допълнителни средства за транспорт – за училищни автобуси, за извънкласни дейности, за квалификация на учителите, както и за квалификация за справянето в кризисни ситуации. Разговорът за бюджета за образование за 2022 г. предстои”, каза министър Николай Денков.

В отговор на въпрос дали ще има пари за безплатните учебници от осми до 12-клас, образователният министър заяви, че това е въпрос към министъра на финансите.

„Заявили сме увеличение на издръжката във висшите училища, защото има недостиг на средства за заплати както в БАН, така и за непедагогическия персонал във висшите училища. Поискали сме също увеличение на стипендиите за студентите и докторантите, но това са заявките ни до момента към МФ”, каза образователният министър.

По повод на изпитванията на учениците за края на учебния срок, министър Денков заяви, че трябва всички ученици да бъдат изпитани справедливо. На въпрос дали вече има консенсус за намаляване на лятната ваканция и за увеличаване на пролетната или на есенната ваканция, образователният министър отговори, че този разговор предстои.

„Ако стартира тази инициатива за промяната на срока, той ще започне от септември следващата учебна година. Има време и всички трябва да бъдат убедени, че правим най-доброто за учениците“, коментира министър Денков.

Той е на мнение, че трябва да се фокусира цялата подготовка на учителите и цялата дискусия – какво трябва да се учи в клас, върху това, че учениците трябва да се учат да мислят, а не да произвеждат знания. По думите му това ще отнеме време и няма да е еднократен акт.
Попитан ще има ли промяна в учебните планове, министър Денков каза, че първо трябва да бъде уточнено откъде ще започва тази промяна – дали трябва да се променят учебните планове и учебното съдържание от самото начало.

„Не вярвам, че това трябва да се прави, но по това как се подготвят учителите да преподават, какво пише в учебниците и как се изпитва е това, което трябва да се промени“, обясни министър Николай Денков.

Източник: БТА

Related posts

Три работни групи ще обсъждат трасето на „Струма“ през Кресненското дефиле

Дани Тренчева

Петима са ранени при челен сблъсък на две коли на пътя Варна-Бургас, между тях и две деца

admin

Осъден за тероризъм белгиец е задържан при спецоперация на влизане от Турция в България

Дани Тренчева

Бизнесът напусна среща за доходите заради поведението на синдикатите

Дани Тренчева

Спад в броя на новозаразените с COVID-19 у нас

100 са новозаразените с COVID-19

Leave a Comment